E-marketing en nieuwsbrieven
Waarom nieuwsbrieven versturen?
Elektronische nieuwsbrieven (e-mailings) zijn een snelle en goedkope manier om uw producten of diensten onder de aandacht van uw klanten of prospects te brengen.
In vergelijking met andere media, bijvoorbeeld een ouderwetse mailing op papier, heeft een e-mailing een aantal voordelen:
- Goedkoop
- Snel te realiseren
- Directe, meetbare response
Onderdelen van een applicatie voor e-mailings
Een systeem voor digitale mailingen kent meestal de volgende onderdelen:
- Aanmelding. De website moet de mogelijkheid bieden voor een geïnteresseerde bezoeker om zich aan te melden.
- Afmelding. Als een abonnee heeft besloten om zich af te melden, dan moet dit zo eenvoudig mogelijk kunnen.
- Opmaak van de nieuwsbrief. Hier zijn talloze variaties mogelijk: een vaste layout of tekst, of een aantal aanbiedingen uit uw catalogus. De uiteindelijke nieuwsbrief kan (semi-)automatisch worden opgebouwd.
- Verzending. De nieuwsbrief moet fysiek verstuurd worden. Dat kan vanaf uw eigen systeem of vanaf dat van uw provider. De verzending mag andere activiteiten niet blokkeren, iets wat bij grotere batches niet denkbeeldig is.
- Extra mogelijkheden. Wellicht wilt u verschillende mailings sturen afhankelijk van de klantengroep, met logboeken kunt u controleren naar wie de mailing is verstuurd. Verder zijn er natuurlijk 'prikkels' nodig om de lezers uw website te laten bezoeken, het liefst met een commerciële (trans)actie als vervolg.
- Statistiek- en controlegegevens. Hiermee kunt u - per batch - terugvinden hoeveel lezers de mailing hebben geopend, op welke links is geklikt e.d.
- Afhandeling van bounces, inzicht in spammeldingen & middelen om spamproblemen te voorkomen.
Wij zijn voorstander van het privacyvriendelijk inrichten van mailingsprogramma's'. Dat betekent ruwweg dat alleen met opt-in adressen wordt gewerkt en dat u de individuele gebruikers niet kunt volgen in hun lees- of klikgedrag. Wel worden er getotaliseerde gegevens bijgehouden van de verstuurde mailingen.
Overige aspecten
Alleen door het versturen van een digitale nieuwsbrief heeft u nog geen compleet e-marketingbeleid. Op zijn allerminst horen de landingspagina's
op uw website erbij. Maar ook online adverteren, de inschakeling van social media, blogs e.d.
De keuzes zijn enorm waarbij doelgroep en budget belangrijke beslissingsfactoren zijn.